Дуальна форма здобуття освіти
Дуальна форма здобуття фахової передвищої– це спосіб здобуття освіти, що передбачає поєднання навчання в закладах освіти з навчанням на робочих місцях на підприємствах, в установах та організаціях для оволодіння програмними результатами, поглиблення практичних умінь і навичок та набуття певної кваліфікації.
Батьківщиною дуальної освіти вважають Німеччину, яка запровадила навчання у пропорції «30% теорії, 70% – практики» ще в минулому сторіччі. Далі цей підхід запозичили в Європі, Канаді, Південній Кореї та Китаї.
Восени 2019 року МОНУ відповідним наказом запровадило проведення широкомасштабного пілотного проєкту щодо дуальної освіти в закладах фахової передвищої освіти.
Але й не беручи участь у проєкті, заклади в межах своєї автономії можуть впроваджувати дуальну освіту і набувати досвіду.
ПРО ДУАЛЬНУ ОСВІТУ ПРОСТИМИ СЛОВАМИ
Нормативно-правова база впровадження дуальної освіти в Україні
Про затвердження Положення про дуальну форму здобуття фахової передвищої та вищої освіти
Методичні рекомендації щодо впровадження дуальної форми здобуття освіти
Про схвалення Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти
Закон УКРАЇНИ Про фахову передвищу освіту
Онтологія дуальної освіти: досвід Німеччини та України
Інформація про навчання на дуальній формі
Відповідно до п. 4.14 Положень про дуальну форму здобуття фахової передвищої освіти у Відокремленому структурному підрозділі «Механіко-технологічний фаховий коледж Одеського національного технологічного університету» переведення здобувачів фахової передвищої освіти на дуальну форму здобуття освіти здійснюється, зазвичай, до початку навчального семестру, або впродовж першого місяця від його початку.
1 етап.
Підписання двостороннього договору про співпрацю в організації дуальної форми здобуття освіти між Коледжем та суб’єктом господарювання.
2 етап.
Написання заяви здобувачем фахової передвищої освіти денної форми навчання на підставі отриманої згоди роботодавця на забезпечення навчання за дуальною формою.
Виконавець: здобувач фахової передвищої освіти
3 етап.
Розгляд заяви здобувача фахової передвищої освіти цикловою комісією
Відповідальний: голова циклювої комісії
4 етап.
Підготовка і підписання трьохстороннього договору про дуальну форму навчання між Коледжем, суб’єктом господарювання та здобувачем фахової передвищої освіти.
Відповідальні: координатор, здобувач фахової передвищої освіти і роботодавець.
5 етап.
Підписання наказу про дуальну форму здобуття фахової передвищої освіти не пізніше ніж за два тижні до початку виробничого навчання (стажування) на підприємстві. У наказі зазначаються терміни й місце проходження навчання (суб’єкт господарювання), спеціальність, освітня програма а також призначається куратор дуального навчання та затверджується координатор дуального навчання від суб’єкта господарювання.
Відповідальний: голова циклової комісії
6 етап.
Розроблення та погодження індивідуального навчального плану на поточний семестр (навчальний рік) протягом 5-ти робочих днів після підписання наказу про дуальну форму навчання.
Встановлений обсяг кредитів ЄКТС по кожній дисципліні, віднесених для засвоєння на підприємстві, організації в рамках дуальної форми здобуття фахової передвищої освіти, зазначається в окремій графі індивідуального навчального плану
Відповідальний: заступник директора з НМР, завідувач відділення
Навчання за дуальною формаю здобуття освіти
При навчанні за дуальною формою здобувач фахової передвищої освіти отримує індивідуальний графік занять, який передбачає вивчення всіх тем дисциплін навчального плану не лише в умовах Коледжу, а і на підприємстві або організації. Тому частина лабораторних і практичних тем може вивчатися здобувачем фахової передвищої освіти в умовах виробництва – в лабораторіях та відділах підприємства чи організації під наглядом куратора або представників роботодавця.
Заняття за дуальною формою розподіляються:
- за формою поділеного дня: кілька годин впродовж дня навчання відбувається в Коледжі, кілька годин – на робочому місці на підприємстві/установі/в організації;
- за формою поділеного тижня: кілька днів протягом тижня здобувач передвищої освіти навчається в Коледжі, інша частина виділена для стажування та роботи на підприємстві чи організації;
- блочна форма: години розподіляються між Коледжем та підприємством чи організацією за блоками: тобто впродовж семестру здобувач фахової передвищої освіти приїздить на навчання до Коледжу на декілька тижнів або місяців, всю решту часу він навчається і працює на виробництві.
Контроль за виконанням графіку навчального процесу здійснює куратор здобувача фахової передвищої освіти, що призначений цикловою комісією.
Сесійний контроль та підсумкова атестація за дуальною формою навчання
По завершенню теоретичного навчання та виконання індивідуального плану у повному обсязі здобувачі фахової передвищої освіти, що навчаються за дуальною формою, складають в коледжі заліки та іспити. За результатами навчання за дуальною формою здобувачу фахової передвищої освіти на підприємстві може бути присвоєна професійна кваліфікація.