Спеціальність: 174 «Автоматизація, комп’ютерно-інтегровані технології та робототехніка»
За міжнародною класифікацією: 0714 «Electronics and automation»
Освітньо-професійна програма: «Монтаж, обслуговування засобів і систем автоматизації технологічного виробництва»

Коротко про суть спеціальності

Спеціальність 174 «Автоматизація, комп’ютерно-інтегровані технології та робототехніка» є областю діяльності фахівців, основне завдання яких пов’язане з всебічним удосконаленням сучасного виробництва, створенням, модернізацією та експлуатацією якісних, сучасних та безпечних систем керування виробництвом, базою для яких є комп’ютери та програмуємі мікропроцесорні прилади.

Для успіху будь якого сучасного бізнесу необхідний високий рівень контролю за виробничими та організаційними процесами, будь то виготовлення продукції, енергетика, транспорт, зв’язок чи сервісні послуги.

І саме фахівці з автоматизації таких процесів забезпечують повний своєчасний та детальний контроль над керуємими процесами, саме від них залежить наскільки чітким та керуємим буде той чи інший вид виробництва та і бізнесу в цілому.

Ким я зможу стати після коледжу?

Ключовим питанням для молодої людини, що тільки обирає свій шлях в житті, буде: – Ким я зможу стати, отримавши освіту в галузі автоматизації, комп’ютерно – інтегрованих систем керування та робототехніки?

Можна відповісти, що це буде дуже сучасна та крута професія, і це буде правдою! Проте давайте добавимо трошки конкретики…

Спеціальність дійсно дуже сучасна та універсальна, вона поєднує в собі комплекс знань та умінь характерних для цілої групи фахівців. Спеціаліст даного напряму, як правило непогано знає базову фізику, електроніку, основи гідравліки, хімії та прикладної механіки, добре знає електротехніку, комп’ютерні технології, мікропроцесорну техніку та програмування і в залежності від обраної моделі діяльності (спеціалізації) дуже добре володіє профільними для нього знаннями та навичками в області комп’ютерно – інтегрованих систем керування, монтажу, налагодження та експлуатації таких систем, автоматичного регулювання чи робототехнічних систем. Робота фахівця з автоматизації може дуже відрізнятись в залежності від області діяльності, місця роботи, посади та рівня кваліфікації.

Для кращого уявлення можна виділити декілька типових моделей діяльності фахівця з освітою в галузі автоматизації:

Модель діяльності: «експлуатація систем автоматизованого керування».
Характеризується діяльністю в складі робочого колективу сучасного, складного виробничого комплексу. Постійний перелік функцій, високий рівень оплати праці, чітко визначені посадові обов’язки, стабільність виробництва, яку і забезпечує такий фахівець, а відповідно і повага колег – це ті умови, що відповідають посаді спеціаліста з автоматизації на сучасному виробництві.
Модель діяльності: «монтаж систем автоматики».
Такий вид діяльності більше підходить тим «непосидючим» особам які не тяжіють до розміреності та стабільності, яким до вподоби постійні зміни об’єктів, умов праці, виробничих задач а часто і географічних координат. Область діяльності таких фахівців – створення власними руками нових систем керування, таких, яких раніше не було, або вони існували лише в уяві інженерів у вигляді ідей та проектів. Як правило саме ці фахівці мають доступ до найновіших, найсучасніших технологій керування, саме вони впроваджують їх в життя та передають для подальшого використання іншим людям.
Модель діяльності: «налагодження систем автоматики».
Є продовженням попередньої діяльності. Це фахівці найвищого рівня, ними стають лише деякі, ті що отримавши досвід у створенні систем автоматики, переходять на рівень «маестро» у синтезі та реалізації автоматики та комп’ютерних технологій. Саме від них залежить, наскільки досконалою буде робота всіх виробничих технологій, наскільки синхронним та нефальшивим буде «звучання» виробництва в цілому, і наскільки значним, в результаті, буде прибуток, конкретного виробництва.
Модель діяльності: «проектування автоматизованих систем».
Фахівці даного напряму діяльності є, по факту, елітою галузі. Таким фахівцям платять немалі кошти за те, що вони можуть та вміють, безпомилково, швидко та якісно створювати в комп’ютерній реальності, детальні та апробовані віртуальні образи (технічні проекти) систем керування для сучасних виробництв. Саме вони втілюють в електронних документах: схемах, кресленнях, таблицях специфікацій та кошторисах, ідеї та образи майбутніх, ще не існуючих підприємств. В подальшому саме на основі ними створених документів монтажники та наладчики і будують, ці новітні та високоавтоматизовані виробництва.
Модель діяльності: «фахівець інженерної групи з систем автоматизації».
Доволі універсальний вид діяльності. В залежності від поставленої задачі, фахівець може виконувати функції як проектувальника так і монтажника чи наладчика, з тією різницею, що масштаб задач для інженерної групи окремого виробництва, як правило середній або невеликий, проте задачі більш різноманітні та цікаві. Форми діяльності такого фахівця можуть різнитись від виконання функцій чисто офісного працівника технічного відділу підприємства або менеджеру з продажу технічних засобів та програмного забезпечення з автоматизації процесів до функцій монтажника / наладчика спеціалізованого апаратного та програмного забезпечення, наприклад: систем керування кліматичним обладнанням, систем контролю доступу та відеоспостереження, домашньої автоматики та систем класу «розумний будинок», систем керування інженерним обладнанням будівель (ліфти, опалення, вентиляція, облік енергоресурсів), і багато чого подібного.
Модель діяльності: «фахівець напряму в автоматизації».
В багатьох випадках при діяльності в складі інженерної групи чи в складі колективу проектувальників або наладчиків автоматизованих систем керування конкретний фахівець може отримати високий рівень кваліфікації з якогось конкретного напряму (спеціалізацію в середині моделі діяльності), так і буває з успішними професіоналами. В такому випадку цей фахівець починає виконувати лише ту роботу в якій розбирається найкраще, тобто провідним фахівцем компанії та очолює відповідний напрям в розробці або впровадженні систем автоматизації. Прикладами таких напрямів (додатково до зазначених в попередньому пункті) можуть бути: технологічне програмування керуючих приладів, розробка комп’ютерних інтерфейсів керуючих програм, створення алгоритмів керування та програмування робототехнічних комплексів, тощо.

Слід окремо зупинитись на можливостях продовження освіти. Навчальна програма спеціальності інтегрована з навчальним процесом нашого базового закладу Одеського національного технологічного університету. Наявність такої інтеграції, започаткованої ще у 2004 році, дає можливість запропонувати випускникам коледжу виключно сприятливі умови для продовження освіти за рівнями «бакалавр» та «магістр» на пільгових засадах. І хоч умови прийому до навчальних закладів часто змінюються і щорічно визначаються Міністерством освіти України, незмінною залишається стратегія університету, щодо надання випускникам коледжів, які входять до складу університету, максимально прозорих, простих та сприятливих умов для продовження навчання. Частина спеціальної підготовки студентів коледжу проходить в лабораторіях університету, тому за час навчання, університет стає їм наскільки знайомим та «рідним» навчальним закладом, що питання «де здобувати рівень бакалавра?» вирішується саме собою.

І що мені слід робити щоб стати «автоматчиком»?

Як же отримати кваліфікацію, достатню для майбутньої фахової діяльності? Наскільки складним та довгим буде кар’єрний ріст в галузі Автоматизації, Комп’ютерно – Інтегрованих Технологій та Робототехніки?

Відповідь на це питання проста і складна одночасно. Простий варіант: Школа > Коледж > Університет > Робота > Досвід > Кар’єра! Але часто така схема (особливо на перших етапах) має багато додаткових опцій та варіантів, побачити, зрозуміти і тим більше використати які, молодій людині буває складно .

Тому критично важливим є те, хто і як буде Вас навчати. Чи приділяють наставники достатньо часу своїм студентам? Наскільки неформальним і одночасно організованим є навчальний час студента? Чи є в навчальному закладі можливості для самоосвіти? Чи є можливості для студента отримати додаткову, індивідуалізовану освіту? Такі та багато інших запитань, окрім запитань, щодо безпосереднього напряму підготовки, має задавати абітурієнт, та й складати власне враження про навчання у конкретному навчальному закладі також необхідно.

Як проходить процес навчання в коледжі?

Давайте розглянемо процес навчання в нашому коледжі з точки зору студента. Вступивши до коледжу вчорашній учень переходить на новий рівень самостійності, і важливо, щоб цей перехід був максимально простим, безстресовим. Саме тому перший семестр в коледжі студенти – першокурсники проводять практично в тому ж режимі, що й в школі. В той же час вивчення професійно – орієнтованих дисциплін, таких як фізика та математика, вже проводиться з врахуванням важливості кожного з розділів дисципліни для майбутньої спеціалізації.

На перших двох курсах студент коледжу не тільки встигає завершити програму навчання повної середньої освіти а й отримати частину спеціальних знань, для цього призначені такі дисципліни як: Інженерна графіка, Електротехніка, Технічна механіка, Електроніка і декілька інших.

Третій та четвертий курс – включає виключно фахову підготовку, це в першу чергу профільні фахові дисципліни: Теорія автоматичного регулювання, Автоматизація, Монтаж та налагодження автоматизованих систем, Основи програмування та програмне забезпечення, Мікропроцесорна техніка, Проектування систем автоматизації, та інші.

Також з другого курсу починаються навчальні практики, спочатку у власних майстернях коледжу а потім – на виробництвах міста, а при згоді батьків студента, і в інших містах України. Всього за період навчання студенти спеціальності проводять на практиці понад півроку. Практичне навчання дозволяє студенту детально ознайомитись з майбутньою спеціальністю, побачити роботу фахівців наживо, а при нагоді і самостійно долучитись до роботи виробництва в якості працівника.

Де гарантія того, що я справлюсь з навчанням?

Дійсно, кожен з нас просто людина, і колись був «тінейджером», і це не завжди було приємно. Але молоді люди часто не знають (а часто і не підозрюють) своїх можливостей. Проте всі ми з цим справились (більш – менш успішно) /smile/. І першочергове завдання коледжу полягає в тому щоб навчити кожного свого студента самостійності, надати йому впевненості та віри у себе. Опановуючи під керівництвом викладача нові навички, сприймаючи та аналізуючи нову інформацію можна «навчитись вчитись», тобто здобути головний навик успішної людини ХХІ го століття. Тож старанно виконуючи прості (для початку) завдання, за вивіреною траєкторією, під мудрим керівництвом викладачів, ви без надмірних зусиль здобудете достатній рівень кваліфікації, а якщо прикладете достатньо зусиль, то при вивченні профільних дисциплін зможете натхненно та з задоволенням почати створювати власні комп’ютерні високоавтоматизовані та роботизовано системи керування.

На кожному етапі навчання студенти коледжу отримують допомогу, пояснення, інструкції до виконання завдань та детальні рекомендації про те як реалізовувати вибрану технологію чи рішення. Три роки переважно дистанційного навчання, дозволили викладачам опанувати більшість технологій «цифрової взаємодії» зі студентами.

Сьогодні немає жодних проблем отримати коментар, пояснення до незрозумілої частини матеріалу або вказівки для продовження самостійної роботи студента будь яким зручним способом, через «Zoom» або один з месенджерів, а навчальні матеріали вже декілька років надаються студентам переважно через сайт дистанційного навчання нашого університету.

У своїй роботі викладачі використовують увесь комплекс педагогічних прийомів та навичок, таких як використання мультимедійних та web-орієнтованих технологій, партнерського та самостійного вирішення студентами творчих задач, на зразок загального дизайну, блочного синтезу та наступної деталізації системи автоматизованого керування обраним технологічним процесом або апаратом.

В результаті проходження передбачених планом видів навчання студент набуває компетентностей, необхідних для успішного початку самостійної фахової діяльності в обраному напрямі.

А відповідно до принципів особистісного підходу до навчання кожного з здобувачів освіти, за умови визначеної майбутньої спеціалізації студента, можливе коректування змісту підготовки, для отримання ним найбільш доцільного для майбутньої діяльності комплексу фахових знань та навичок.

Цей процес, що називається вищою освітою пройшли і проходять зараз мільйони людей, тому слід думати не про те «чи я зможу» а настроїти себе на думку «я маю опанувати максимум знань та навичок!». Сам процес навчання, в принципі не може бути негативним, проте студент може його неефективно використовувати, тому мотивація для навчання – один з найважливіших компонентів!

Ок, мотивація в мене є. А як забезпечено сам процес навчання?

Актуальність та повнота знань, що їх отримує студент в процесі навчання, досягається в першу чергу активним оновленням навчальних матеріалів, які використовує викладач, і які він пропонує для вивчення студентам спеціальності.

Увесь набір документів та методик, що використовують викладачі в своїй діяльності називають методичним забезпеченням навчального курсу (дисципліни).

Методичне забезпечення викладачів комісії спеціальних електромеханічних дисциплін представляє собою комплекс навчальних та методичних матеріалів з усіх дисциплін, практичних та лабораторних робіт, самостійної роботи студентів та практичного навчання. Методичні матеріали дозволяють планувати та забезпечувати повноцінне навчання студентів спеціальності за наперед встановленою траєкторією з усіма видами та формами навчання.

Циклова комісія спеціальних електромеханічних дисциплін є одним з перших підрозділів коледжу, які впровадили в роботу web-орієнтовані технології надання навчальних та методичних матеріалів для профільної освіти. Більшість фахових спеціальності доступні в освітній системі дистанційного навчання університету у вигляді електронних курсів.

Саме такий варіант надання інформації дозволяє студенту мати всю необхідну йому навчальну, нормативну та довідкову інформацію буквально «на кінчиках пальців ©», тобто в своєму смартфоні, планшеті або ПК. Доцільне та творче використання таких можливостей викладачами циклової комісії дозволяє надати нашим студентам широкі можливості для повноцінного опанування основами спеціальності, а використання сучасних технологій обміну інформацією та дистанційного навчання дозволяють досвідченим та компетентним викладачам направляти індивідуалізований освітній процес кожного студента за оптимальною для нього траєкторією.

А що на рахунок матеріальної бази коледжу?

Матеріальна база комісії спеціальних електромеханічних дисциплін складається з:

  • двох комп’ютерних класів (ауд. 205 та 226), де студенти всіх спеціальностей освоюють та удосконалюють свої навички використання як типового так і спеціалізованого програмного забезпечення, а студенти спеціальності «Автоматизація…» додатково до загального курсу проходять підготовку з класичного програмування, використання web-технологій, кіберзахисту та створення програмного забезпечення для керуючих мікропроцесорних контролерів;
  • кабінету-лабораторії автоматизації технологічних процесів (ауд. 215), де студенти спеціальності знайомляться з принципами роботи та практичною реалізацією сучасних автоматичних систем керування;
  • кабінету-лабораторії комп’ютерно-інтегрованих технологій та робототехніки (ауд. 210), де студенти спеціальності набувають компетентностей з проектування, створення та експлуатації комп’ютеризованих систем керування та вивчають способи використання програмно – апаратних комплексів для реалізації таких систем;
  • лабораторії мікроелектроніки (ауд. 229), де студенти спеціальності отримують навички роботи з електронними компонентами та схемами;
  • електромеханічної ділянки майстерень, де студенти спеціальності проходять практичне навчання з ремонту та налагодження засобів автоматизації, вимірювальних приладів та комплектів пускозахисної апаратури для керування автоматизованим електроприводом.

Практичне навчання студенти коледжу проходять на провідних підприємствах міста: «Одесавинпром», «Укрелеваторпром», «Одесаобленерго», «Гармаш», «Куліндорівський КХП» та інші.

А чим живуть студенти коледжу поза навчанням?

Для багатьох молодих людей важливою частиною студентського життя є позанавчальна діяльність. Це може бути участь в самодіяльності, студентському самоврядуванні, саморозвиток, спорт, соціальні медіа, екскурсії, мистецтво, спільні життєві інтереси, активності на природі та багато чого іншого. При наявності бажання більшість студентів коледжу знаходять собі цікаву діяльність поза навчальним процесом. Як правило, спільно з класними керівниками, викладачами та іншими студентами, це гуртки з технічної творчості, студентська самодіяльність, екскурсії, спортивні змагання, екскурсії по місту та Україні, екскурсії на виробництва, відвідання театрів, виставок та міських активностей.

Саме в процесі такої діяльності студенти набувають особистісних рис, формують характер, вчаться інтегрувати власні бажання, здібності та таланти в суспільну діяльність колективу і таким чином досягати успіху. Для молодої людини, можливість отримати такий досвід є дуже важливою умовою становлення.

Освітньо-професійна програма: «Монтаж, обслуговування засобів і систем автоматизації технологічного виробництва»

Сучасні автоматизовані виробництва широко використовують всілякі і складні системи управління технологічними процесами. Бурхливий розвиток мікропроцесорної техніки привів до широкого використання у виробництві обчислювальної техніки, складних приладів і систем управління, а це у свою чергу вимагає наявність висококваліфікованих фахівців. Якщо Вас цікавить нова техніка, електроніка, комп’ютерні системи – ця спеціальність Ваш кращий вибір.

Презентація освітньо-професійної програми

 

Освітньо-професійна програма: «Комп’ютерні системи та програмна інженерія в автоматизації»